De storm is terug gaan liggen. FOD Economie liet weten dat er nog niet mocht gecommuniceerd worden over richtlijnen en ze eerst overleg gaan plegen. Ik weet niet hoe uw kladversies eruit zien, maar die van mij hebben geen perfect gestylede lay-out. Dat zijn daar nogal strevers, zeg! Daar kunnen we allemaal nog iets van leren, met onze boekjes vol krabbels en sparkfiles. En toch heeft vandaag een blijvende indruk gemaakt op mij, of de maatregel nu wordt teruggetrokken of niet, want de influencers trokken allemaal samen nogal van jetje. Het zit zo: ik plaatste op Instagram enkele stories waar ik vertel wat ik denk over de #reclame. Het komt er in ‘t kort op neer dat het eigenlijk wel dik tijd was voor zo’n maatregel en driewerf hoera! Binnen een minuut na het posten had ik reactie en de reacties komen nu nog binnen. De teller staat tegen de honderd, en voor mijn account is dat veel. Die reacties leerden mij drie dingen.
- De volgers zijn het beu
Mensen zijn het beu voorgelogen te worden en om te moeten twijfelen aan de oprechtheid van bepaalde accounts. Ze hebben door wanneer iedereen naar Center Parcs of de Beekse Bergen gaat (al dan niet om luipaarden te knuffelen) of wanneer merken opeens massaal worden aangeprezen zoals recent Nescafé, Danone of De Lijn. Sommigen ontvolgen, anderen niet, maar gaan die content los voorbij. Wel frustreert het velen dat er vaak niets bij staat genre #reclame of #gesponsord. Toen ik vroeg waarom ze dat niet op de man af opmerken zeiden velen dat al gedaan te hebben via DM, of dat het toch maar weer Instagramdrama oplevert dat uiteindelijk niets verandert. Het viel me ook op hoeveel volgers uit de lucht vielen dat merken zoals Nescafé en De Lijn mamabloggers betalen in euroots om een postje te doen. Velen hun naïviteit is na vandaag ietsje minder groot. - Sommige influencers zijn ofwel onwetend, dom, ontzettend achterbaks of een combinatie van die dingen
Rustig. Laat mij het uitleggen. De heisa rond “ja maar ik kreeg het gratis en dat is geen reclame” heeft mij echt doen schrikken. Hoezo dat is geen reclame? Natuurlijk is dat reclame. Je kreeg iets gratis, zomaar, voor de voor niets. Je maakt er foto’s van, plaatst een review of een Instagrampost (of andere social media) en in ruil krijg je iets gratis. Hoezo is dat geen reclame? Ik vraag me af of die beseffen hoeveel privilege er schuilt achter dat idee. Bekijk het omgekeerd: het idee is er dus dat het normaal is om gratis dingen te krijgen, die je dan gaat gebruiken en waar je alles (soms tot in het kleinste detail) over vertelt, behalve dat het gratis was. Hoe komen ze erbij? Hoe geraakt dat idee genesteld in je hoofd, dat transparantie totaal niet nodig is en je dus bewust dingen mag verzwijgen voor de mensen die je datzelfde inkomen bezorgen? Om ze zelfs aan te porren om het te gaan kopen. Wacht. Ik herhaal het nog eens: er wordt een gratis product opgestuurd, met het idee om dat product in de spotlight te zetten, zodat anderen het ook zouden kopen, maar dat is vooral geen reclame. Als het geen reclame is, en helemaal zo erg niet, waarom zeg je dan nu niet dat je het gekregen hebt? Zet het erbij hé, dat je het kreeg.
Mijn hoofd tolt eerlijk gezegd nog altijd van. Wat een fucking dommigheid. Wil je echt echt niet zeggen dat je het kreeg of dat het reclame is? KOOP HET DAN, zoals uw volgers. Ik weet het, dat is extreem, maar raad eens? Dat is wat 99% van de andere mensen ook doen. Reality check, much? En ja, dat geldt ook voor events zoals de K3-show en filmpremières. Al zeker daarvoor, want je mikt op (ouders van) kinderen. Meestal kan je je eigen kinderen een ontzettend leuke dag gunnen. Misschien moet je eens dankbaar zijn voor dat privilege, beseffen dat je dat hebt, hoe fantastisch dat dat is, en de mensen die je dat privilege bezorgen eerlijkheid gunnen. Ik weet het. Ik weet het. Extreem idee. Beeld u in zeg: eerlijk zijn. Goe zot, dedie van Big City Life. - PR-bureaus en merken herdenken best wat van hun strategieën
Het zit eraan te komen dat de dingen gaan veranderen. Geen serieus mens die Nescafé of Danone gaat kopen omdat de moeders plots ontdekt hebben dat daar een overheerlijke smaak en ontzettend gezonde boodschap aan vast zit. Achter de schermen wordt het merk (en de influencers) uitgelachen. En wil je jezelf zo neerzetten? Wil je echt diegene zijn die een paar duizend euro de deur uitgooit richting het hoofd van accounts met een paar duizend volgers (waarvan hoeveel uit pods of gekocht?) zodat wij kunnen zeggen tijdens het kopen van elfenfrisbees (maar heus niet) “Ahja, die kalle doet dat ook op Instagram, fucking #mobielemaandag”. Wees eens creatief. Denk eens na. Het kan zoveel beter. Echt. Onderscheid u van de rest, want ik ben ervan overtuigd dat het een bubbel is die hoe dan ook nog zal barsten.
Natuurlijk is er nuance. Natuurlijk zaten er hiaten in dat document van FOD Economie. Dat alle creatievelingen [reclame] moeten zetten bij hun eigen werk? Dan is elke account van een illustrator of fotograaf een reclamebord. En hoe zit het dan met de pers? Want Flair & co kunnen er ook wat van hoor. Ervan uitgaan dat die integer en eerlijk zijn is ook een beetje terug gaan naar de jaren 80, en zijt nu eerlijk: dat wil niemand. Er moet ook internationaal gekeken worden; #ad en #sponsored, #gifted en #affiliate zijn voor mij even goed als #reclame, en zelfs beter, want ze zijn internationaal en specifieker. Voor een blog hoeft dat voor mij niet in de titel, voor Instagram eerlijk gezegd wel, of we kunnen weer tussen 30 hashtags gaan zoeken. En ja #review is te vaag, want er zijn ook mensen die van #review doen met gekochte producten, zoals ondergetekende.
Ik hoop nu nog meer dan ervoor dat er duidelijke richtlijnen komen die echt iedereen verplichten eerlijk te zijn over alles. Hetzij door een tag, hetzij door de vermelding van een woord. Ook wanneer iets gratis gekregen is, ja, want ik ben ervan overtuigd dat wanneer iemand authentiek is en echt spreekt over iets met een passie, dat het geen bal uitmaakt of daar bij staat dat het gekregen (advertentie) is of niet. Ik weet dat ik niet veel vrienden zal maken met deze post, al zeker niet bij mijn collega’s, maar ik ben dan ook de vrouw die haar lief belt vol contentement wanneer ze iets krijgt. Het kind in mij neemt dan de bovenhand. Cadeaus, maat! Gratis! In de post! Hoera. Kijk iedereen, KIJKDANTOCH!
En boven alles: ik heb een leven gekend waar er geen geld was voor een nagellak van 2,95 euro, waar elke maand een gevecht was en waar een paar cent het verschil was tussen eten kopen of niet, en erger, veel erger. Ik blogde daar nog nooit over, en misschien komt dat nog, of misschien ook niet, maar het zal mij voor altijd met de voeten op de grond houden. Gratis dingen krijgen of betaald worden voor uw hobby is een groot privilege. De dag dat ik dat vergeet knip ik persoonlijk de internetkabel door.
Romina, RESPECT!
Romina for president, echt waar! Mijn stem hebt ge!
Goed geschreven! Ik ben niet helemaal thuis in het hele verhaal en volg het ook niet op de voet maar ik ben het wel eens met wat je hier schrijft.
Voila sie, de nagel op de kop! Ik vind het vreselijk irritant dat influencers niet transparant zijn in wat ze krijgen. Neenee, het valt vooral niet op dat iedereen aan de Nescafé gaat, naar de Beekse Bergen gaat, Danone eet enz… Lang leve authentieke accounts. Ik geef geen moer om aantal volgers en al dat fake gedoe mag er voor mij uit… jawel, ik behoor tot die categorie van geïrriteerde volgers. Bon, dat dingen gratis krijgen een privilige is, helemaal akkoord! En dat je je ‘trouwe’ volgers die transparantie verschuldigd bent: nog veel meer akkoord! O ja, #ad vind ik ook maar link, schrijf gewoon t woord voluit…
Het was superleuk in de Efteling en Beekse bergen. We knuffelden geen luipaarden maar mijn zoon plaste bij de zebra’s. Geen kat die het filmde… ik zat er met mijn gezin samen met miljoenen anderen (voelde toch zo aan) die zelf betaalden. Maar kreeg ik het gratis dan was ik ook gegaan #reclame for the win! PS ik stuur een foto naar mijn mama van pakjes. We blijven uiteindelijk allemaal kleine meisjes diep vanbinnen hè 😊
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb een hekel aan al die gesponsorde blogs en posts. Het valt inderdaad keihard op en ik heb daarvoor ook al ontvolgd. Ik heb dit nog niet luidop laten weten, maar misschien moet ik dat – na het hele gedoe waarin jij bent beland – ook maar doen. Eerlijkheid voor alles. Geen probleem met reclame, maar benoem het dan ook zo.
Maar ik lees net in de comments op je Facebook dat verhaal over o.a. Olvarit. Dat gaat er dan weer keiver over. Iets krijgen en enthousiast zijn tot daar aan toe, maar betaald desinformatie verspreiden dat matcht voor mij absoluut niet met de geloofwaardigheid van je blog. Ik wist niet dat het zo ver ging. Nu voel ik me helemaal bedot…
Go girl … ik ben het volledig let je eens
Ja girl! Dit x 1000!
Groot, groot gelijk, van begin tot einde!
Ik behoor ook tot één van die geïrriteerde volgers én na je post van gisteren had ik zoiets van ‘alle, die en die post ook? serieus?’ wat betekent dat je het goed kan verpakken 😉 en dat alles wat je vandaag schrijft dus ook echt wel zo ongelofelijk raak is! Als lezer weten we het gewoon niet als je het niet zegt én dat is gewoon niet ok, want ofwel ben je wantrouwig waar je het niet moet zijn, ofwel krijg je gewoon bakken reclame binnen terwijl er wel zo een stickertje ‘geen reclame’ hier op mijn brievenbus plakt.
Wat je daarnaast zegt over dankbaarheid, zo ongelofelijk waar, ik heb soms de indruk dat heel wat bloggers het zelf niet beseffen hoe uitzonderlijk het soms is, de dingen die ze doen met hun gezin want als ik af en toe eens doorklik dan sla ik toch achterover van wat een niet gesponsorde medemens moet betalen voor een weekendje Beekse Bergen om maar iets te zeggen (en jaja, bloggen is idd ook werk, daarmee dat je dan vanuit de zetel met een nescafe in je hand kan doen ;))
Ondertussen heb ik er een aantal uit mijn feeds gegooid en dit alles dus (en dat is veel ;)) om te zeggen: ik ben zwaar fan van deze post!
Amen!
helemaal met je eens! Ik krijg het ervan als bloggers zonder verwijzing/vermelding in de loop van pakweg een paar weken duren kinderschoenen, duren kinderkleren en dure vakantietjes aanprijzen. De nieuwste rage: bloggers worden uitgenodigd voor een weekendje Efteling (Boshuys). Heel fijn! Bij één blogster las ik: in de maanden mei en juni worden bloggers uitgenodigd in het Bloghuys, dit weekend was het onze beurt, en zovoort. Dat vind ik fair en ik lees dat net zo goed met plezier. Anderen vermelden niet dat het op uitnodiging was, en dat schept zo’n vertekend beeld van de realiteit! Het lijkt me echt niet zo moeilijk om bij elke dergelijke post te vermelden dat het reclame is. Trouwens, vanwaar de weerstand? Wat is er bij te verliezen?
Dietemiet ♡♡♡
Ik vind al die gesponsorde blogs verschrikkelijk, vooral als ze het er niet bij zetten. Het maakt dat blogs over het algemeen hun geloofwaardigheid verliezen en veel minder interessant worden. Ik ben ervan overtuigd dat dat veel potentiële lezers heeft doen afhaken. Ik schreef er zelf ook al enkele jaren geleden een blogpost over (link in mijn zijbalk bij ‘reclamebeleid’).
Toen ik voor het eerst benaderd werd door een bedrijf met de vraag om een blog te schrijven over een boek dat nog niet eens uit was ging ik wat op zoektocht en 1. verloor ik min naïviteit op vlak van blogs 2. schrok ik me een hoedje van de commercie die er in het bloggen geslopen was. Ik heb toen besloten daar niet aan mee te doen. Ik zal dan ook nooit of te nooit vergoede blogposts schrijven, nooit iets schrijven op vraag, en als ik enthousiast over iets vertel waar je moet voor betalen zet ik er altijd bij dat ik het zelf kocht, op eigen beweging er over schreef en het niet gesponsord is.
Ik dacht trouwens dat er daar al regels rond waren maar misschien is dat alleen in Nederland?
Bon, ik sta wat achter in het lezen van blogs ( zat – ongesponsord! – in Boedapest met mijn lief ) en ga eens op zoek naar je vorige post 😉
Goed gezegd!
Ik vind ook dat je gelijk hebt! Stoor mij er ook aan als zo’n dingen niet in een post vermeld worden want vaak heb je het toch wel door. Ik zet het sowieso wel in mijn posts als ik iets gekregen heb (à la ik mocht van winkel x een paar schoenen uitzoeken blabla) en dan zet ik het nog eens onder mijn post ook. Voor mij is zoiets ook voldoende als ik het bij anderen zie. Sowieso is het wel positief dat er eindelijk regels rond zijn. Ik vind het dan wel weer jammer dat je in de titel van je blog al ‘reclame’ moet zetten dus ik hoop wel dat ze daar nog eens naar kijken.
Could not agree more! En het feit dat er zo over gepanikeerd wordt, zegt voor mij al genoeg.
Ik vind het een erg goede maatregel want het is met al die gesponsorde blog- en instagramberichten echt wel de spuigaten aan het uitlopen. Zelf krijg ik ook af en toe de vraag om over iets te bloggen en als het aanleunt bij mijn interesse en stijl dan ga ik daar graag op in. Maar de meeste dingen die me worden aangeboden weiger ik omdat mijn blog geen sandwichbord is of omdat het me niet interesseert. Onlangs heb ik nog iets geretourneerd omdat ik het simpelweg te lelijk vond om over te bloggen en zo komedie spelen kan ik niet.
Ik vermeld wel nooit specifiek het woord reclame, (moet het vanaf nu wel, met veel plezier trouwens) maar schrijf in het begin van mijn blogbericht wel steeds dat het gaat om iets dat ik gekregen heb. Sommige bloggers schrijven een heel blogbericht om dan helemaal onderaan te vermelden dat het is ‘in samenwerking met…’ maar dan heb je alles al gelezen en soms voel ik me dan wel -om het nogal zwaar uit te drukken- in het zak gezet.
Dus laat maar komen dat woord ‘reclame’, ik kijk er al met evenveel gretigheid als u naar uit!
♡♡♡ voor uw eerlijkheid
Ik vind je keimoedig! Hands up voor je post, ga helemaal akkoord. Mag zo in de krant van mij ☺️
Ik voel me nu echt wel zwaar bedot door enkele bloggers/instagrammers… De mooie beelden en verslagjes i.v.m. Efteling en Beekse Bergen deden me watertanden, maar als ik dan naar de prijs ging kijken, moest ik toch effe slikken. Ik had dus echt niet door dat die daar gratis mogen verblijven. 🙁 Ik vind het niet erg dat ze ‘gecompenseerd’ worden voor hun verslagen, maar zet het er dan duidelijk bij.
Ik hoop dat de FOD dit gelezen heeft. En ja, bij sommige blogs ben ik echt wel afgehaakt (en bij sommige niet) door reclame. Authenticiteit is key.
Driewerf hoera voor u! Gij heldin! <3 Ik heb de ganse discussie ook van op de eerste rij gevolgd en ik kreeg ook veel goesting om mijn mening over de ganse hetze te delen, maar bon, andere prioriteiten. Tof dus dat gij het er hier zo goed en uitgebreid over hebt.
Ik doe weinig samenwerkingen, maar zet het er ook wel altijd bij als het om een samenwerking gaat, want waarom ook niet. De naïviteit van sommige bloggers of instagrammers, ik begrijp niet vanwaar dat komt. Als ge er efkes over nadenkt, is het toch allemaal best wel duidelijk, dat ge reclame maakt als ge op vraag van een bedrijf iets post (over een gekregen product).
Ik denk dat veel ook gewoon te maken heeft met de extreem negatieve connotatie die hangt aan het woord 'reclame' want iedereen is reclame beu en bladiebla en ik zou zelf ook liever in een wereld met minder reclame leven, maar 't is niet dat ik ervan wakker lig. Ik vind het vooral belangrijk dat ikzelf me goed voel bij het merk waarover ik schrijf of het product dat ik gekocht heb en waarover ik mijn enthousiasme wil delen. En dat zit volledig snor.
Ik probeer het af en toe ook vanuit het perspectief van de zelfstandige te bekijken: mocht ik zelf een winkel hebben, zou ik ook al weleens proberen samenwerken met toffe mensen in een poging mijn doelgroep te bereiken. Daar is op zich niets mis mee.
Bon, licht chaotisch antwoord, maar allez, nogmaals: heldin, gij!
Hear hear! Ik vond dat er de laatste tijd verdacht veel bloggers naar de Beekse Bergen gingen. Had zoiets van ‘Is da daar nu echt zoooooo leutig allemaal?’ Blijkt het gesponsorde shizzle te zijn. Soit, niks mis mee, maar zoals je zegt: wees er dan ook eerlijk in. Zo moeilijk is da toch nie?
De samenwerkingen die ik al heb gekregen in de tijd dat ik blog kan ik op 1 hand tellen 😀 (Niettemin, altijd mega content gelijk een kind in ne spekkewinkel met die enkele, kleine samenwerkingen) Het wordt er gewoon bij gezet dat het om een samenwerking gaat. Zowel op de blog, als op IG. Vond dat vanaf de eerste keer gewoon vanzelfsprekend zelfs…
ha dat de vorige weken blijkbaar opeens veel Nescafé drinkers waren, heb ik gemist. ‘k dacht dat iedereen in mei met Danone zat te ontbijten. Maar dat er een hoop bloggers opeens in de Beekse Bergen zaten wel, en in de Kerstvakantie toevallig meerdere in de Efteling en dat in elke schoolvakantie veel mamabloggers in Oostende naar tentoonstellingen gaan…dat valt dus wel keihard op eh. En als er geen transparantie is, dan zal ik je volgende post dat toevallig ook over een product gaat ook niet meer vertrouwen. ‘k zit onder de catégorie “ik ben het beu”. Heb al meerdere blogs uit mijn feedreader gegooid en deze week merk ik weer eentje op waar op 6 posts er zeker 5 gesponsord zijn opeens…ugh, komaan zeg. Om productaanprijzingen was ik die blogs dus niet beginnen volgen “ook al zijn ze selectief en helemaal in lijn van hun waarden en interesses” gekozen.
Laat die richtlijn maar snel terugkomen, maar effectief misschien met enkele verfijningen in de verplichtte tags.