Mijnheer Bellot,
.
Onlangs vloog een mama met haar dochter van België naar Spanje. Tijdens de vlucht werd hen een drankje aangeboden en ze koos voor koffie. Elke ouder begrijpt meteen waarom. Cafeïne is soms onze reddingsboei. Kort na het inschenken liep het mis en de mama kreeg het hele bekertje over haar dijbenen. Op de vlucht was er commotie en niemand wist wat te doen, ook het vliegtuigpersoneel niet. Een medepassagier die verpleegster bleek te zijn kwam als reddende engel en bood verlichting. Al een geluk, want al snel ging de verbrande vrouw even in shock. Uiteindelijk kreeg ze pijnstilling toegediend die de verpleegster zelf op zak had.
.
Toen de landing werd ingezet moest de vrouw zich terug aankleden (over de brandwonden!) en 20 minuten lang de pijn verdragen in haar stoel. Eens geland kreeg ze medische bijstand. Tweedegraads brandwonden luidde het verdict van een fulminerende dokter die enkel onbegrip had voor het handelen van de vliegtuigmaatschappij.
.
De touroperator beweert dat zo’n hete vloeistoffen nodig zijn omdat de koffie anders te koud is. Op de vraag wat er nu gaat gebeuren krijgt zij het antwoord dat de procedure voor klachten zes weken duurt. Zes weken. Bijna de ganse schoolvakantie lang. Enkele weken geleden raakte al een meisje zwaar verbrand en nu weer iemand, op een haar na van haar vijfjarige dochter. De touroperator laat deze vrouw gruwelijk in de steek, zij doen namelijk niet aan persoonlijk contact. Voor haar is het te laat, maar anderen kunnen beschermd worden.
.
Een ongeval is snel gebeurd en iedereen zal getuigen dat ik koffie naar waarde kan schatten maar u en ik weten allebei dat het beter kan. Daarom richt ik mij tot u, mijnheer de minister. Is het geen tijd voor een algemene richtlijn inzake EHBO op vliegtuigen, ook in het geval van brandwonden? Wij zijn een land met internationaal aanzien dankzij ons brandwondencentrum in Neder-over-Heembeek. Niet lang geleden verzuchtte één van hun topdokters op televisie dat het zonde is dat kinderen gewond blijven geraken door ongevallen met hete vloeistoffen.
.
Ik weet zeker dat ze u daar graag zullen adviseren.
.
.
Jammer om te lezen dat er inderdaad zo weinig EHBO-kennis is bij het vliegtuigpersoneel.
Ik vind het raar dat die dat niet kunnen.
Al het vliegend personeel heeft EHBO training gekregen én er zijn burn shields en flamigel aan boord om eerste hulp toe te dienen. Gelieve dus niet te laten uitschijnen dat dit niet het geval was. Dit is een belediging voor alle crew aan boord van de desbetreffende vlucht en crew in het algemeen. Uiteraard is een vliegtuig geen ziekenhuis, zijn cabin crew geen dokters en is bij ernstige medische gevallen een landing aan te raden. Bovendien als er medisch personeel aan boord is met meer kennis dan het vliegend personeel, is dit uiteraard de eerste keuze, zoals in dit geval een verpleegster.
In dit geval was er niets aan boord en beslisten de crew de wonde af te deppen met een papieren (!) servetje. Verder moest de passagier ook terug haar kleding over open brandwonden aantrekken. Dat klaag ik dus aan, en terecht.
misschien beter gewoon geen hete dranken willen drinken op een vliegtuig, enkel “voorverpakt” … ik kan ook genieten van een lekkere koffie, maar op een vliegtuig vermijd ik het voortaan toch liever …
misschien ook een reden waarom het zo schroeiend heet gemaakt wordt ….?
ik vermoed dat idd alle flightcrew wel een EHBO opleiding gekregen heeft, maar wegens tijdsdruk/desinteresse/incompetentie/toeval/… was het effect daarvan op deze vlucht niet zoals we mogen hopen.
http://uk.businessinsider.com/airplane-tap-water-tainted-epa-faa-fda-flight-attendants-avoid-study-video-2017-2?r=US&IR=T