Dat is de vraag die ik ontelbare keren voorgeschoteld kreeg toen ik naar aanloop van de pressdays iemand erover vertelde. Vrienden, beginnende bloggers, collega’s of familie stelden mij allemaal dezelfde vraag. Aangezien ik iemand ben van-den-uitleg, bedacht ik me dat het misschien een goed idee zou zijn om jullie dat allemaal eens haarfijn uit te leggen. Zet u neer, pakt een koffie en koekske, het is er tenslotte het weer voor.
Waar zijn de pressdays en wie organiseert ze?
De pressdays zijn twee keer per jaar in Antwerpen en duren twee dagen. Tijdens die pressdays openen bepaalde PR-bureaus hun deuren en stellen ze de nieuwe collecties voor van merken die ze vertegenwoordigen. Die merken variëren enorm. Dat gaat van Ikea, Carrefour en Disneyland tot Louise Mertens, Nike en Lego. In overleg met de merken tonen ze de nieuwe collecties voor het aankomende seizoen. Sommige brands sturen hun Visual Merchandiser, anderen laten het volledig over aan het persbureau zelf. Wel is er steeds een concept, zodat je tijdens je bezoek in een soort van flow (hatelijk woordje vind ik dat) zit en alles elkaar logisch opvolgt. Zo krijg je dus één ruimte vol nieuwe collecties van verschillende merken in een keer.
Hoe geraak je aan een uitnodiging?
Pressdays, dat zijn dus persdagen (high five als je nu denkt aan bevallen). Je kan wel iets zeggen over ondergetekende, maar niet dat ze pers is of journalist. Ik voel mezelf ook helemaal niet zo. Een blogger, dat ben ik, en het laatste jaar ook vaak een #mamablogger. Op deze blog probeer ik een secuur evenwicht te bewaren tussen de gesponsorde posts, omdat ik het schijt heb aan collega’s die elke post vol merken steken. Het is hun gegund en hun keuze, maar als lezer haak ik af. Op Instagram durf ik dat al wat meer doen, maar enkel als ik geloof in het product of merk, dus al je de nieuwe Mercedes wil bewonderen die ik onlangs kreeg is het daar te doen (Hahaha). Geen idee dus waarom ik drie jaar geleden voor het eerst uitgenodigd werd. Ik durf te hopen dat het is omdat mensen graag mijn blog lezen.
Hoeveel gratis goodies zijn er?
Er is zo’n beeld, van bloggers die elke dag de facteur zien zeulen met pakketjes voor hen, in ruil voor een blogpost of Instagram foto. Die zullen ongetwijfeld bestaan en ik adviseer ze vooral om 10 euro in een envelopje te steken voor hun postbodes nieuwjaar. Op de Pressdays krijg je bij bepaalde bureaus producten van de merken die ze vertegenwoordigen en dat is zeer uiteenlopend. Dat gaat van noodles en schuimwijn tot een broche en notitieschrift. Dit jaar ging ik naar vijf persbureaus en in totaal had ik vier papieren tasjes (vergelijkbaar met de kleine tasjes van Sissy-Boy) vol producten en ook een fles schuimwijn. Het lief is daar vooral wreed content mee, want vaak is het eten. Een content lief kookt goed en veel, dus dat maakt mij dan weer content. Bij vier persbureaus kreeg ik een rondleiding, bij één niet. Bij twee persbureaus kreeg ik een rondleiding en geen goodies.
Als je het niet doet voor de goodies, waarom dan wel?
Bij het eerste bureau kwam ik binnen en stonden er klanten van mij. Er werd onmiddelijk begroet, gepraat en gelachen. Fabienne van het persbureau kwam erbij staan en we praatten over Gent en over de producten. Over tapenades en wat daar goed bij kan smaken. Er vloog een uur voorbij en ik was helemaal in mijn sas. Bij het tweede persbureau was ik buiten in een kwartier. Het derde was er weer één waar ik begroet werd en mensen kende. Andrew gaf me een rondleiding en ik smulde van zijn uitleg. Als je zelf in de retail werkt zijn onwijs veel zaken interessant. Echter, toen hij zei dat Disneyland een klant is van hen heb ik overwogen om te zeggen: “OMG DISNEYLAND. ZEG ME WAT IK MOET DOEN OMG OMG BELLE EN MINNIE EN ASSEPOESTER EN AAAHMAAAGAAAAAAD!”, maar in plaats daarvan heb ik gewoon mijn ziel te koop aangeboden. Je begrijpt dat wel, het is Disneyland (als je dit leest: offer still stands. Mijn ziel voor Mickey). Het vierde bureau was ook met rondleiding en weer leerde ik bij. Ik zag de nieuwe collectie van veel merken, waaronder Levi’s. Wij verkopen dat op het werk, dus ja, dan word ik de productnerd. Ook in dit bureau kwam ik mensen tegen die ik ken, dus we deden weer van praten en ik word daar echt gelukkig van. Het laatste bureau idem. Praten praten praten en leren leren leren. Mijn nieuwsgierigheid die gevoed wordt via veel impulsen is echt zalig.
Er wordt vaak geheimzinnig gedaan over de pressdays en ik snap dat in het huidige blogklimaat wel. Het lijkt erop dat iedereen gratis gerief wil krijgen, maar tegelijkertijd niet wil dat lezers dat weten. “You do You”, leerde een wijze blogtante mij, en ik ben daarmee akkoord. Krijg je graag gratis dingen? Blog erover, schreeuw het van de daken en leef u uit met tutorials en HR foto’s met perfecte belichting. More power to you, maar doe niet hypocriet.
En aan jullie, de lezer: weet dat niet iedereen zo is en dat het soms klote is, wanneer je een foto neemt van je dagcrème en cleanser waar je 179 euro voor betaalde (als je nu goed luistert hoor je het lief stikken in zijn eten), om dan te horen: “van wie kreeg je die producten op uw Instagram?”. Dat idee van “Elke blogger is een freeloader” is een beetje irritant en ik had nooit verwacht daar mee te zitten, maar kijk: hashtag firstworldproblems. Enfin: je weet nu wat de persdagen zijn en wij oudjes bloggen gezapig door, misschien zelfs ooit over Disneyland (ziel nog steeds te koop #ILOVEBELLE).
De foto’s hieronder zijn degene die ik stuurde naar het lief. De pressdays door mijn ogen, voor een sfeerbeeld heb ik er zelfs de originele tekst onder geplaatst.
Greenpan is inderdaad wreed goe gerief 😉 tot op heden één van mijn enige gesponsorde producten op 4 jaar tijd, en ik ben daar even content mee als gij met Disneyland 😀
Ik ben nog niet gesponsord door Disneyland. Hopelijk ooit wel. Met Emma ♡ Hoe cool zou dat niet zijn? Greenpan, gotcha!
nee geen greenpan! dikken brol vind ik, mijn vegestuff blijft daar altijd aan plakken.
Man. Disney. Dat is toch wel dé droomsamenwerking voor mij. Alleen om daarmee samen te werken zou ik overwegen een kind op de wereld te zetten. 😛
Gij snapt mij. Ik dacht hetzelfde. “NOEM UW PRIJS!”. Hahaha en al ganse dag was ik mega cool zo van “samenwerkingen enkel als het mij echt interesseert. Not in it for the freebies”. En toen kwam Disneyland. Dag coolness, tot later! GEEF MIJ MICKEY.
Merci voor den uitleg. Ik krijg als blogster ook jaarlijks uitnodigingen voor de Persdagen, maar het ontbreekt me aan stoute schoenen om daar in mijn eentje naartoe te gaan. Kga nog een beetje werken aan mezelf (en mijn blog) en dan zie ik je volgend jaar daar!
Yapado, Walkie Talkie, Miss Publicity en Oona zijn precies familietjes als je daar binnen komt. Die doen keilief en begeleiden u echt, zelfs als “kleine blogger”, dus ga zeker langs bij die of één van die en ik beloof je dat het vlot zal gaan. Echt waar!
Ik krijg al jaren uitnodigingen voor pressdays, maar ik zie er altijd tegenop om naar Antwerpen te gaan (lui? ikke?) en – vooral – ik zie niet goed wat ik daaraan heb, hoe nieuwsgierig ik langs een kant ook ben om ernaartoe te gaan (als blogger dan, want ik ging er wel al naartoe voor mijn werk). Dubbele gevoelens dus. Dus de waarom-vraag, die had ik jou al wel willen stellen, maar ik durfde niet en kijk, gelukkig deden genoeg anderen het en heb ik nu toch nog het antwoord. Merci voor jouw kijk 🙂
Van mij zit werk daar voor een groot deel tussen hé. Het is interessant te zien waar andere kleding- en lifestylemerken staan en hoe ze zich presenteren. Plus ik leer altijd zot bij. Een patissier die groot is in China en onbekend in België? Zot verhaal! Decathlon ontwierp bijvoorbeeld zelf het licht voor lopers met dat bodyharnas. Zo zijn er ontelbare merken met verhalen die ik niet kende. Sinds ons Emma er is heb ik ook oog gekregen voor het speelgoed en het verhaal erachter. Al merk ik wel dat ik (in jouw wereld dan) een Greentoys of Plantoys, Ella’s Kitchen, etc mis in het aanbod. Ik ben ervan overtuigd dat zo’n dingen nog gaan komen.
Verder vind ik babbelen gewoon echt leuk, dus dat is goed mee genomen.
Welja, ‘t is dat aanbod inderdaad hé. Genoeg (kleinere) merken wel die me aanspreken, maar die hebben voor zo’n dingen dan meestal geen budget. En als merken met grotere budgetten met groene dingen bezig zijn, blijf ik kritisch (greenwashing, brrr!)). Geen gemakkelijke, ikke. 😀
Ik heb nog nooit zo’n uitnodiging gehad maar bij de dingen waar ik wel voor uitgenodigd word voel ik mij altijd enorm geïntimideerd hahaha! “Whaaat, bol.com leest mijn blog of wat?!” :-p
Ik vind het wel altijd interessant om te zien hoe het er bij collega-bloggers aan toe gaat 🙂
Lewis PR, nog zo’n fijne mensen ♡ Niet geïntimideerd zijn. At the end of the day zijn we allemaal hetzelfde. Believe me.
Hoezo? Bloggen wij dan niet enkel en alleen voor de freeload aan goodies?! Ik denk dat #pinkambition de reputatie geen deugd gedaan heeft.
Nee serieus, ik ben nog niet op persdagen uitgenodigd geweest, maar ergens ook niet onlogisch aangezien ik mij focus op eco en zulke producten zijn nogal dun bezaaid bij de PR-bureaus. Er zullen dus waarschijnlijk weinig dingen tussen zitten waar ik even lekker over ga bloggen.
Gelukkig hebben ze bij Cattier mijn postadres (danku postbode). 🙂
Die greenpannekes, am I dreaming of zijn die in lekker retro roze en blauw?! Ik heb er toevallig eentje gekregen tijdens een actie van Foodbag en moet zeggen dat dat inderdaad goeie pannen zijn. Ik koop nooit geen teflon-crap meer.
Ja die Teflon. Wij gebruiken dat nog, maar dat zal toch niet lang meer duren. En Yep. Die zijn er in verschillende pastelkleuren!
Het was alvast tof u nog eens te zien en wat schrijf jij toch heerlijk hahahaha. De postbode staat bij mij wel veel aan mijn deur moet ik bekennen maar vind dat wel leuk, die mensen leren kennen hahahaha.
Als er 1 ding is waarvoor het ok is om uw ziel aan te bieden, dan is het Disney 😉
Leuk om te lezen, net mijn eerste persdag (en) achter de rug. Dit jaar had ik 1 uitnodiging, volgend jaar wil ik er meer doen. Ik was zo zenuwachtig, maar inderdaad zo leuk.
Leuk dat je er zo open over bent!
Ik ben trouwens ook kandidaat om mijn ziel te verkopen voor Disney, wie niet 😉
De prijs voor de fijnste post deze week gaat ongetwijfeld naar jou! Merci!
Het is een verademing om deze week al bij 2 mensen te lezen over het “freeloaden” bij bloggers. Het lijkt inderdaad soms alsof je jezelf pas “blogger” mag noemen als je dagelijks pakjes krijgt om over te schrijven. Niets mis mee als je dat doet, maar niet mijn ding. Hoewel ik samenwerkingen met écht interessante merken zeker zie zitten (Jup, Disney, you hear me too ;)), is mijn blog een persoonlijke plaats waar ik mijn schrijf-ei kwijt wil. Ik kreeg nog nooit uitnodigingen voor Pressdays, maar ze lijken me wel tof. Vooral om nieuwe dingen te leren kennen en te zien hoe die PR-bureaus werken (tja, als je dan toch in de communicatie-business zit…). Het nieuwsgierige Aagje in mij komt wel naar boven als ik dat hier allemaal zie. Al kan dat ook liggen aan jouw manier van vertellen 😉
Wat leuk om te lezen. Gewoon eerlijke post met goede info & natuurlijk in jouw geniale schrijfstijl :).
Ik heb geen kind en ik wil ook Disney. Hoe erg is dat niet?!
Los daarvan: zo waar allemaal.